Onlangs ging ik naar een klant om de administratie bij te werken. Dat wil zeggen, de klant boekt zelf maar ik neem elke maand een kijkje of alles goed gaat en boek de bijzondere posten. Het is een prettige samenwerking. Op deze manier kan hij vertrouwen dat de cijfers “kloppen”. Hij kan zijn resultaat bekijken zonder onzekerheid en zonder het ontbreken van essentiële posten. Soms kijken we er ook samen naar maar deze maand niet.

Ik kom binnen en vraag mijn klant hoe het gaat. Een kleine vraag, maar - indien gewenst - met zoveel meer diepte. Hij geeft aan dat het goed gaat maar toch voel ik wat anders. Maar goed, het is aan hem of hij mij meer verteld. Dus ik ga aan de slag en doe mijn ding. Maar het laat mij niet los.

Wanneer ik bij een klant zit ervaar ik vele zaken. Ook kijk ik van alles mee van de bedrijfsvoering. Dat is prettig, zeker wanneer het bedrijf wat groter is en medewerkers heeft. Het geeft mij de gelegenheid om nog beter te kunnen meedenken.

Om 10 uur wil ik even een kopje thee gaan halen in de keuken. En daar zie ik hem staan. Alleen en met een bedrukt gezicht. Nou zou ik me kunnen omdraaien maar dat doe ik dus niet. Ik kijk hem aan en vraag: Gaat het?.... Kan ik iets voor je betekenen? Een luisterend oor misschien? En toen kwam het….. het liep privé niet lekker. Er waren problemen met een van de kinderen. Ik stond oog in oog met een liefhebbende vader op zoek naar verlichting en helderheid en het liefst natuurlijk oplossingen.

Nu ging hij op mijn uitnodiging in en we gingen er bij zitten. Ik heb geluisterd, samengevat, helderheid gegeven en raad. Eind van het liedje? Hij was blij dat hij zich geuit had. In het bedrijf heeft hij niemand met wie hij dat kan doen. Hij moet daar altijd de sterke en is toch de “baas”. Toen ik weg ging zei hij nog expliciet: dank je wel! Dat had ik echt even nodig.

En ik? Mijn hart vulde zich weer met dankbaarheid. Het lijkt zo simpel maar dat is het niet. Een echt luisterend oor hebben. Niet luisteren vanuit je eigen gedachten en emoties maar echt luisteren naar de persoon die tegenover je zit.

En dan nog iets…. Deze man is mijn financiële klant. Ik controleer zijn administratie en verzorg zijn tussentijdse cijfers. Ik help hem bij zijn onderneming. Maar stopt het dan? Of zou het dan moeten stoppen? Ik geloof van niet. Oké niet elke klant laat meer dan dat toe. Daar hebben we natuurlijk respect voor.

Maar jouw onderneming is zoveel meer dan alleen cijfertjes en processen…. Jij ondernemer! Jij! Jij bent belangrijk. Jij bent het belangrijkste in de hele onderneming. En jij bent een persoon met gevoelens en waarden. Jouw hart zit in je onderneming. Juist daarom ben ik blij dat ik ben wie ik ben en ook de mensen die met en bij mij werken zijn wie ze zijn. Het gaat ons om het gehele plaatje. En ook bij deze academy is er daarom speciale aandacht voor jou De Ondernemer (zie premium)!